Autorzy
Tytuł
Dariusz Gorajczyk, Monika Komaniecka, Krystyna Samsonowska, Mateusz Szpytma, Anna Zechenter
Zbrodnia katyńska. Materiały dla nauczyciela
Wydawca:
Miejsce wydania:
Data wydania:
Opis:
Identyfikator ISBN:
Instytut Pamięci Narodowej
Kraków
2014
ss. 57
978-83-7629-583-1
brak indeksu
Doskonale opracowany zestaw materiałów przeznaczonych głównie dla nauczycieli historii i języka polskiego. Autorzy publikacji przekazali również wskazówki dla pedagogów innych specjalności, którzy chcieliby skorzystać z niej w porozumieniu z historykami lub podczas lekcji wychowawczej.
Jako osoba zajmująca się tematyką katyńską od strony badawczej jestem pod ogromnym wrażeniem erudycji i przygotowania merytorycznego autorów pracy. Nauczyciele znajdą tutaj wskazówki, jak krok po kroku przeprowadzić wybraną lekcję na temat Zbrodni Katyńskiej, propozycje tematów esejów (wraz ze wskazaniem najistotniejszych punktów), bibliografię, opis projektu edukacyjnego (obecnie niemożliwego do realizacji), teksty źródłowe oraz dobrej jakości zdjęcia. Publikacja zawiera również materiały przeznaczone dla uczniów.
Wspomniany projekt edukacyjny jest obecnie niemożliwy do przeprowadzenia, zakłada on bowiem wyjazd na jeden z cmentarzy katyńskich. Piszę te słowa w 2024 roku, wciąż trwa wojna w Ukrainie po napaści dokonanej przez putinowską Rosję. Nawet po – mam nadzieję – szybkim zakończeniu wojny jedyną nekropolią katyńską, jaką będziemy mogli odwiedzać z grupami szkolnymi, będzie Polski Cmentarz Wojenny w Bykowni, znajdujący się w granicach Kijowa. Na terenie Ukrainy leży też Cmentarz Ofiar Totalitaryzmu w Charkowie-Piatichatkach. Obawiam się, że wycieczki grup młodzieży do Federacji Rosyjskiej – na nekropolie w Katyniu i Miednoje – długo pozostaną niemożliwe.
Jeżeli jednak nauczyciele będą chcieli zabrać swoich podopiecznych w wirtualną podróż po memoriale katyńskim – serdecznie zapraszam do odwiedzenia fantastycznej inicjatywy Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (od 2022 roku Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego). Dzięki stronie https://katynpromemoria.pl można nie tylko samemu „pospacerować” po miejscu pamięci, ale również zobaczyć serię pięknych zdjęć i posłuchać opowieści nagranych przez wybitnych aktorów.
Omawiana przeze mnie praca została wydana w 2014 roku, więc jeszcze przed wprowadzeniem reformy edukacji zainicjowanej dwa lata później. Materiały przeznaczono tym samym dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Nie ma to jednak większego znaczenia: można je wykorzystywać również w obecnych realiach edukacyjnych w starszych klasach szkoły podstawowej, a także liceach i technikach. Autorzy pracy jasno podkreślili, że przygotowane przez nich materiały zostały skoordynowane z podstawą programową. Potwierdzam ten fakt, jednakże z małym zastrzeżeniem. Materiały nawiązują do treści podstawy programowej (czyli tych treści, które nauczyciel ma obowiązek omówić z uczniami), ale też mocno je rozszerzają. Rodzi to pewien problem: pedagodzy nie mają czasu na rozszerzanie jakichkolwiek zagadnień! Jako wieloletni nauczyciel historii w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum doszedłem do niezwykle smutnej konstatacji, że dla kolejnych rządów nasza grupa zawodowa stanowiła jedynie narzędzie do wtłaczania – rozdętej do absurdalnych rozmiarów – podstawy programowej. Omówienie zawartej w niej tak ogromnej liczby tematów jest zadaniem niemal niemożliwym do realizacji (chyba że wymaga się od uczniów wzmożonej pracy w domu). Każde najmniejsze odstępstwo od szybkiego przekazywania wiedzy – w postaci np. zastosowania technik aktywizacyjnych, wolnej dyskusji czy innej luźniejszej formy nauczania – pogłębia opóźnienia w realizacji materiału. Wstawienie dodatkowej lekcji, spoza podręcznika opartego na treściach podstawy programowej, jest więc przedsięwzięciem ryzykownym dla każdego nauczyciela. Aby materiały przygotowywane przez Instytut Pamięci Narodowej znalazły zastosowanie – według mojej opinii – powinno się nimi zastąpić wybrane treści z podstawy programowej. Innym rozwiązaniem jest jej „odchudzenie”.
Jeżeli – mimo wszelkich przeciwności – nauczyciel postanowi poświęcić cenny czas na lekcję o Katyniu, to polecam ten wspaniały przewodnik. Dzięki niemu pedagodzy będą w stanie przybliżyć swoim uczniom tę tematykę w bardzo różnych aspektach.
Opracował Mateusz Zemla