Tytuł
Z rozkazu Stalina. Policjanci zamordowani w 1940 r.: katalog wystawy
Redakcja:
Wydawca:
Miejsce wydania:
Data wydania:
Opis:
Identyfikator ISBN:
Andrzej Rybicki
Muzeum Historii Fotografii
Kraków
2000
ss. 39
83-908202-8-5
Publikacja w głównej mierze była katalogiem wystawy, która miała swoją premierę w Muzeum Historii Fotografii w 2000 roku. Nie stanowi ona jednak jedynie odzwierciedlenia ekspozycji, lecz zawiera interesujące artykuły, z dobrze dobraną ikonografią, źródłami oraz wyborem poezji. Publikacja jest niezwykle istotna, ponieważ zawiera teksty „świadków historii”, czyli osób zasłużonych w upowszechnianiu wiedzy o Zbrodni Katyńskiej, zarówno w okresie PRL, jak i w wolnej Polsce.
Publikację otworzył tekst Andrzeja Rybickiego „… ci co mieli stać na straży prawa stali się ofiarami sowieckiego bezprawia”, gdzie autor opisał, i tym samym zachował w pamięci potomnych, osobiste doświadczenie z pielgrzymki do Katynia. Jego doświadczenie najlepiej oddaje – według mojej opinii – poniższy cytat: „W kwietniu 1990 roku delegacja Milicji Obywatelskiej przyjechała do Katynia złożyć kwiaty przy pomniku – memoriale zamordowanych przez NKWD polskich oficerów w 1940 roku. Tym symbolicznym gestem uczcili oni pamięć swoich kolegów, policjantów II Rzeczypospolitej, którzy zginęli na nieludzkiej ziemi w 1940 roku. Wtedy policjanci stali się ofiarami przemocy. Ci, którzy mieli stać na straży przestrzegania prawa i praworządności, sami musieli ulec bezprawiu. Przybyli z Polski milicjanci złożyli kwiaty na katyńskiej mogile, bo jeszcze takie nazwy jak Kalinin (Twer) czy Miednoje nie weszły do najnowszej historiografii. Wówczas, pięćdziesiąt lat po zbrodni, nie były znane miejsce jej dokonania, nie były znane miejsce złożenia zwłok ofiar. Katyński Memoriał symbolizował pamięć, cierpienie i tragedię sprzed pół wieku”.
Powyższy opis jest nacechowany emocjonalnie i jednocześnie przekazuje ważne informacje. Tego typu teksty stanowią – według mojej oceny – cenne źródła, z których powinny uczyć się kolejne pokolenia. Umiejętność plastycznego konstruowania narracji w oparciu o własne i cudze doświadczenia jest niezwykle istotna w kształtowaniu postaw i zachowań młodzieży, która dzięki takim zabiegom jest w stanie zrozumieć wagę tych skomplikowanych aspektów naszych dziejów.
Mistrzem w pisaniu niezwykle poruszających i oddziałujących na emocje tekstów był również Stanisław Maria Jankowski, którego artykuł O Ostaszkowie mówiłem w Moskwie stanowił swoisty epilog zamykający publikację. Mimo niewielkich rozmiarów zawiera ona wiele istotnych i interesujących wątków, które znany pisarz i dziennikarz krakowski bardzo zgrabnie połączył. Pisał m.in. o problemach ze służbami PRL, o obawach, jakie rodziny pomordowanych miały przed udostępnianiem archiwów rodzinnych, a także o okolicznościach powstania wystawy katyńskiej, prezentowanej w Moskwie.
Kolejne teksty zawarte w opisywanej publikacji zostały sporządzone przez Andrzeja Kostrzewskiego i Krystynę Balicką. Włączono do niej również kilka wierszy dotyczących Zbrodni Katyńskiej, kalendarium oraz fragment protokołu z zeznań Dmitrija Tokariewa – jednego ze zbrodniarzy sowieckich.
Na koniec chciałbym podzielić się swoimi przemyśleniami na temat wystawy, która zainspirowała powstanie niniejszej publikacji. Jak już wspomniałem, można ją było oglądać w 2000 roku, kiedy Internet był jeszcze w powijakach i nie istniały rozbudowane bazy zdjęć, z których można byłoby skorzystać (na marginesie należy dodać, że mimo starań i inicjatyw wyspecjalizowanych instytucji oraz stowarzyszeń – przede wszystkim Federacji Rodzin Katyńskich, pozostało w tej kwestii wiele do zrobienia). Zgromadzenie na wystawie interesujących zbiorów było więc trudniejsze niż obecnie i wymagało kooperacji kilku podmiotów (swoje zbiory udostępniły osoby prywatne oraz Muzeum Historii Fotografii, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Komenda Wojewódzka Policji w Tarnowie, Stowarzyszenie „Rodzina Policyjna 1939” oraz przedstawiciele Instytutu Katyńskiego w Polsce) i związanych z nimi pasjonatów. W tym kontekście chciałbym podkreślić rolę, jaką w upowszechnianiu prawdy o Zbrodni Katyńskiej odegrali wymieniani powyżej: Andrzej Rybicki, niezwykle zasłużony kustosz Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Stanisław Maria Jankowski oraz Andrzej Kostrzewski, występujący tutaj jako przedstawiciel Instytutu Katyńskiego w Polsce. Przygotowali wspólnie wiele wystaw, przez wiele lat starali się też się rozszerzać swoje archiwa o nowe materiały i dzielić się nimi zarówno z publicznością, jak i innymi twórcami.
Opracował Mateusz Zemla