Autor
Tytuł
Zbigniew W. Kowalewski, Sławomir M. Kozak
Z nieba do Nieba
Wydawca:
Miejsce wydania:
Data wydania:
Opis:
Identyfikator ISBN:
Oficyna „Aurora”
Warszawa
2013
ss. 84
978-83-936976-1-8
książka + płyta DVD (wydana przez Studio Filmowe KRONIKA. Polska Kronika Filmowa) z filmem o tym samym tytule
bibliografia
Trudno powiedzieć, co w tej pozycji jest pierwsze, a co drugie: czy książka jest dodatkiem do filmu, czy film jest ilustracją książki. Jest i tak, i tak. Zarówno dla tekstu, jak i dla filmu wybrano poetykę impresji, warstwa dokumentacyjna współgra tutaj z elementami spektaklu, a rekonstrukcja faktów sprzed dziesięcioleci jest wspomagana domysłami co do przebiegu wydarzeń historycznych.
O takim pomyśle na odtworzenie losów Janiny Lewandowskiej, jedynej kobiety zidentyfikowanej w katyńskich dołach śmierci, czytelnik dowiaduje się już we wstępie od Wydawcy. Oto próbka używanego stylu: „Ciało kobiety osunęło się do doły wykopanego w katyńskim lesie i legło pośród setek innych, by w naiwnej wierze rozkazodawcy mordu pozostać na zawsze pod zwałami piachu”. Tekst, podobnie jak film, obfituje w dokładne opisy i wyimaginowane rekonstrukcje, autorzy często nie stronią od drastyczności.
Być może o wyborze takiej poetyki zadecydowała lektura źródeł, na które powołują się autorzy, a wśród których wymienia się chociażby Józefa Mackiewicza i jego relację świadka, zatytułowaną Widziałem na własne oczy, opublikowaną 3 czerwca 1943 roku w okupacyjnej „gadzinówce”, tuż po powrocie pisarza z katyńskiego lasu, gdzie trwały hitlerowskie ekshumacje. Zarówno film, jak i towarzysząca mu książka mają wiele ze stylu Mackiewicza: myślę tu o stylu polemiki, o wskazywaniu wątków pobocznych, które budują nie tylko bezpośredni kontekst, ale także sięgają do spraw zapomnianych lub pomijanych.
I tak wybór postaci Janiny Lewandowskiej łączy się z zamiarem przypomnienia sylwetki jej ojca, generała Józefa Dowbor-Muśnickiego, Naczelnego Dowódcy Powstania Wielkopolskiego. Jak pisze Sławomir M. Kozak: „Sam generał, wielka i w moim odczuciu tragiczna postać polskiej historii, zapisał się na jej kartach złotymi zgłoskami po wsze czasy”. Powody zapomnienia o Muśnickim i jego majątku Batorowo (dzisiejsze Lusowo) zajmują wiele miejsca w filmowej/tekstowej opowieści o Lewandowskiej, kierując zainteresowanie widza/czytelnika na powikłane wątki polityczne i społeczne z Dwudziestolecia międzywojennego, pokazując nieoczywistość ówczesnego życia.
Wyjaśnieniom wydawcy wtóruje Słowo reżysera, który opowiada o okolicznościach powstawania filmu: o zbieraniu niezbędnych funduszy i doborze obsady, o wykorzystanych tekstach i plenerach (dzisiejszy Poznań i Lusowo). Zbigniew W. Kowalewski, reżyser filmów dokumentalnych, widowisk i programów telewizyjnych, następująco pisze o swoim zamyśle artystycznym i subiektywnym widzeniu historii: „Zamiast powielania powszechnie znanych faktów, skupiłem się na interpretacji losów dziewczyny, która została wychowana w duchu patriotycznym i oddała życie za Ojczyznę”. Ten górnolotnie brzmiący zamiar jest realizowany następująco: „Kluczowym pomysłem scenariuszowym jest «off» tytułowej bohaterki filmu, która komentuje własne życie, wspominając wszystkich członków rodziny generała Dowbora Muśnickiego, oraz swoich bliskich znajomych i przyjaciół”.
Na koniec reżyser odnotowuje swoich głównych współpracowników (kompozycja muzyki, wokal, operator kamery, montaż, kierownictwo produkcji), pisząc o odtwórcach głównych ról (Anna Sandowicz jako Janina Lewandowska, Bogdan Kozyra jako generał Dowbor-Muśnicki). Uzupełnieniem dla tej części jest rozdział Inni o filmie, gdzie znajdziemy wybór recenzji, oraz sugestie książek o Janinie Lewandowskiej w rozdziale Warto przeczytać (tu między innymi rozmowa z Henryką Wolną-Van Das, autorką książki Spotkania z Janką, oraz omówienie biografii autorstwa Krystyny Lubienieckiej-Baraniak Córka generała, opowieść o lotniczce zamordowanej w Katyniu).
Zasadniczą część książki stanowią obszerne wypisy ze scenariusza filmu. Pozwala to na prześledzenie zamysłu autorskiego (opis ujęć, rejestrowane plenery), jak i próbkę stylu (na przykład Fragmenty „offu”, wypowiadanego przez bohaterkę filmu). Na opis poszczególnych scen składają się między innymi „wykopiowania archiwalne” (wykorzystano zarówno zdjęcia bohaterki, jak i ruchome obrazy filmowe z epoki). Akcja przenosi się w czas dzieciństwa Janiny Lewandowskiej, mowa o rodzinie, o życiu w Batorowie, szkole, kursach pilotażu, małżeństwie. To wszystko uzupełniane jest szerszym kontekstem, który tworzą materiały dotyczące na przykład 15 pułku Ułanów Poznańskich, Powstania Wielkopolskiego, wojny 1920 roku, zawodów lotniczych czy wreszcie wojny 1939 i pierwszych miesięcy okupacji. Ważnym momentem jest tragiczna śmierć siostry Janiny, Agnieszki, zamordowanej w Palmirach.
Na koniec w książce publikowany jest Tekst osobistego raptularza por. pil. Janiny Lewandowskiej, który słyszymy z filmowego „offu”. Jak wyjaśnia Kowalewski: „Twarde realia i technika montażu filmowego nie pozwalają na zachowanie wszystkich ważnych merytorycznie wątków i myśli, jakie składają się na sylwetkę bohatera, w tym wypadku bohatera dokumentalnej opowieści. Gwoli dziennikarskiej rzetelności przekazuję zapis idei scenariusza i wyimaginowany w autorskiej wyobraźni, zapisywany dzień po dniu w sowieckiej niewoli, notatnik pełen myśli kobiety, która mogłaby jeszcze cieszyć się miłością, urodzić dzieci i wychowywać je w wolnej Polsce”.
Na koniec uwaga osobista. Autor filmu był w 2013 roku gościem Walnego Zebrania Delegatów Federacji Rodzin Katyńskich w Warszawie i zaprezentował delegatom swoje dzieło. Proszę pamiętać, że Rodziny Katyńskie założyli najbliżsi Ofiar, od wdów i rodzeństwa, przez dzieci i wnuki – i właśnie dzieci i wnuki były widzami wspomnianej projekcji. Dla części z nas przyjęta przez autora droga inscenizacji współgrała z własnymi wyobrażeniami miesięcy uwięzienia w obozie w Kozielsku, czego doświadczyli nasi Bliscy. Dla innych przesadzone było drastyczne przedstawienie losów głównej bohaterki, bo zbyt dosłownie przypominało o ostatnich chwilach ojców i dziadków, co wymyka się wyobraźni i boli. Jednak bez względu na indywidualną ocenę i emocjonalne reakcje, wszyscy docenili tę nowatorską interpretację losów Janiny Lewandowskiej.
Opracowała Izabella Sariusz-Skąpska