Tytuł
„Zeszyty Katyńskie”
Redakcja:
Wydawca:
Miejsce wydania:
Data wydania:
Numer:
Opis:
Identyfikator ISBN:
Marek Tarczyński
Niezależny Komitet Historyczny Badania Zbrodni Katyńskiej Polska Fundacja Katyńska
Warszawa
2002
16
ss. 132
83-917780-0-2
W pierwszym tekście szesnastego numeru „Zeszytów Katyńskich” ówczesny biskup polowy Wojska Polskiego Leszek Sławoj Głódź przybliża historię ikony katyńskiej. Uproszczony wizerunek Matki Boskiej Ostrobramskiej wyrzeźbił na sosnowej deseczce oderwanej z obozowej pryczy Henryk Gorzechowski dla swojego syna, także Henryka, 28 lutego 1940 roku, na dzień urodzin juniora. Ojciec został zamordowany w katyńskim lesie, syn ocalał. Po podpisaniu układu Sikorski–Majski przedostał się do Anglii, gdzie służył w brytyjskiej marynarce, a następnie – w 1. Dywizji Pancernej generała Stanisława Maczka. Po śmierci Gorzechowskiego juniora rodzina przekazała pamiątkę Polskiej Fundacji Katyńskiej, a ta – Katedrze Polowej Wojska Polskiego. Tam została umieszczona w kaplicy poświęconej pamięci pomordowanych w 1940 roku jeńców. Zwyczajowo ten wizerunek Matki Boskiej nazywa się „Kozielską”.
Po artykule biskupa Głódzia Redakcja przytacza wiersze pisane przez poległych w Katyniu wojskowych. Teksty te zostały znalezione podczas ekshumacji ciał. Jest to wstrząsające i poruszające świadectwo ostatnich dni polskich żołnierzy – poczucia nieuniknionej śmierci, a jednocześnie – odwagi i wiary w zwycięstwo niepodległej Polski.
Kolejny artykuł, autorstwa Adama Macedońskiego, również dotyczy ikony Matki Boskiej Kozielskiej . Autor dokładnie opisuje wymiary wyrzeźbionej przez Henryka Gorzechowskiego płaskorzeźby, równocześnie odczytując emocje, jakie kierowały artystą przy jej tworzeniu, a które uwiecznił na twarzy Matki Boskiej – smutek, niepokój o los syna, ale też – ogromną miłość.
Cały numer poświęcony jest historii katyńskiej ikony. Kolejny artykuł na ten temat napisała Halina Młyńczak. Autora podaje kilka interesujących szczegółów z życia Gorzechowskiego seniora, jak choćby ten, że został on po wojnie polsko-bolszewickiej uwolniony z rosyjskiego więzienia dzięki staraniom Feliksa Dzierżyńskiego i Nadieżdy Krupskiej – został wymieniony na towarzysza samego Lenina – Karola Radka i jego żonę. Autorka w 1990 roku – za zgodą rodziny Gorzechowskich – zabrała ikonę do miejsca powstania – kozielskiego obozu. Napotkana na miejscu ekipa telewizji czechosłowackiej upamiętniła i rozpowszechniła historię niezwykłej pamiątki. Autorka przyczyniła się do rozpropagowania informacji o cennej płaskorzeźbie, która pokazywana była między innymi na wystawach w Muzeum Wojska Polskiego i w Muzeum Miasta Gdyni.
Kolejnym autorem, który przedstawia historię Matki Boski Kozielskiej, jest Jacek Trznadel. Najpierw jednak przywołuje historię innego wizerunku Matki Boskiej Zwycięskiej (również zwanej później „Kozielską”) autorstwa Tadeusza Zielińskiego, który powstał w tak zwanym Kozielsku II, obozie ponownie zapełnionym już po katyńskich egzekucjach. Jest to świadectwo jeńca, nie ofiary. Trznadel nie kategoryzuje jednak wartości poszczególnych ikon, przybliża za to ich historię, pokazując, jak ważną rolę w życiu polskich oficerów przetrzymywanych i zamordowanych w Katyniu odgrywała wiara.
Kilka słów o ikonie stworzonej przez Henryka Gorzechowskiego napisała także Elżbieta Szmigielska-Jezierska.
Dalej w numerze zamieszczony został protokół przyjęcia daru sporządzony 26 lutego 2000 roku przez Jacka Trznadla, Przewodniczącego Polskiej Fundacji Katyńskiej, wyciąg z protokołu posiedzenia Polskiej Fundacji Katyńskiej, podczas którego profesor Trznadel poinformował o otrzymanym darze, oraz list skierowany do biskupa Sławoja Leszka Głódzia z prośbą o wejście „w fazę przygotowań” do umieszczenia ikony w kaplicy w Katedrze Polowej Wojska Polskiego w Warszawie. Kolejne przedrukowane dokumenty to sprawozdania i listy, w których czytelnik znajdzie informacje o planach urządzenia Kaplicy Katyńskiej oraz jej technicznych detalach.
Znaczną część numeru zajmują przedruki wizerunku ikony, szkice, plany oraz fotografie gotowej Kaplicy Katyńskiej.
Część druga to rozbudowany życiorys autora ikony Matki Boskiej Kozielskiej, Henryka Gorzechowskiego, oraz poruszający wywiad Marka Hołubickiego z Henrykiem Gorzechowskim juniorem, dla którego to stworzona została płaskorzeźba. Wywiad ukazał się w trzech numerach czasopisma „Ład” (23–25) w czerwcu 1989 roku. Podsumowaniem i zarazem streszczeniem tegoż wywiadu jest zaś artykuł Krzysztofa W. Dębickiego, przedrukowany za „Dziennikiem Bałtyckim” z kwietnia 1989 roku.
Bożena Łojek rozmawia natomiast z wnukiem autora płaskorzeźby – również Henrykiem. Numer zamykają przedruki fotografii z archiwum rodziny Gorzechowskich, kopie zaświadczeń o przebiegu służby wojskowej, wyciągi z kursów dowódców szwadronów oraz akt zgonu Henryka Gorzechowskiego seniora.
Opracowała Małgorzata Walendowska