Autor
Tytuł
Andrzej Wajda
Katyń
Redakcja:
Wydawca:
Miejsce wydania:
Data wydania:
Opis:
Identyfikator ISBN:
Bożena Grochala
Prószyński i S-ka SA
Warszawa
2007
ss. 209
978-83-7469-555-8
Album ten został pomyślany jako dodatek i zarazem materiał promocyjny filmu Andrzeja Wajdy Katyń, wydawnictwo to stanowi jednak osobne, bardzo udane dzieło, które zasługuje na to by, być czytane, analizowane i podziwiane.
Film Katyń w reżyserii Andrzeja Wajdy jest dziełem niezwykle istotnym i z perspektywy kilkunastu lat od premiery już ponadczasowym, które zajęło należne miejsce w polskiej kinematografii. Obraz ten w sposób poruszający i taktowny zarazem przedstawia niezwykle trudny i bolesny temat, jakim była Zbrodnia Katyńska. Andrzej Wajda w swoim filmie i towarzyszącej mu książce przedstawił nie tylko los tysięcy Polaków bestialsko zamordowanych z inspiracji władz ZSRR, ale również wojenne i późniejsze dzieje ich rodzin. Sam był synem oficera, ofiary tego mordu.
Wprawdzie film nadal cieszy się niesłabnącym szacunkiem i zainteresowaniem, często przywoływany i przypominany, to jednak album, który powstał na fali akcji promocyjnej, został w jakim sensie zapomniany. Album tego typu może pozornie wydawać się jedynie publikacją reklamową, już przebrzmiałym dodatkiem do dzieła filmowego. O słabej popularności opisywanej pracy świadczyć może fakt, że na aukcjach internetowych jest wystawiany w niezwykle niskich cenach. To smutne, ponieważ album Andrzeja Wajdy Katyń stanowi jedyne w swoim rodzaju dzieło sztuki, zasługujące na popularność i uznanie.
W pierwszym kontakcie publikacja może sprawiać wrażenie chaosu, ze względu na ogromną ilość elementów, wątków i bodźców graficznych. Reżyser został wskazany jako autor, jednakże jest to praca zbiorowa, której poszczególne elementy wykonali eksperci w swoich dziedzinach. Za napisanie kalendarium Zbrodni Katyńskiej odpowiedzialny był Andrzej Krzysztof Kunert, jeden z najistotniejszych badaczy tematu. Fotografie z planu filmowego wykonali Piotr Bujnowicz, Maciej Laprus i Monika Skrzypczak. Autorem projektu graficznego i koncepcji albumu był Maciej Buszewicz. Wywiady z realizatorami przeprowadził Aleksander Zagańczyk. Wszystkie wymienione wyżej osoby potrafiły stworzyć dzieło spójne i zarazem interesujące. Ciekawa szata graficzna, wspaniałej jakości zdjęcia i przede wszystkim trafny dobór treści – wszystkie te elementy razem sprawiają, że album stanowi źródło wiedzy nie tylko o filmie, ale również szerzej, o Zbrodni Katyńskiej.
Ze względu na swoje walory artystyczne i merytoryczne opisywana praca może być wykorzystywana jako uzupełniający materiał edukacyjny do nauczania o mordzie, dokonanym na tysiącach Polaków w 1940 roku. Młodzi ludzie, żyjący w świecie epatujących obrazem mediów społecznościowych, krótkich informacji, częstych zmian konwencji i treści, z pewnością doceniliby wartość tego dzieła, gdyby zostało im polecone lub udostępnione przez nauczyciela historii.
W albumie na stronach parzystych znajdują się kadry z filmu, w postaci sześciu slajdów zajmujących około jednej trzeciej strony. Pozostała przestrzeń zarezerwowana została dla różnej długości tekstów, wśród których przeważają dialogi z filmów, nawiązujące do przedstawionych obok zdjęć. Często też są one wzbogacane o dodatkowe elementy. Na niektórych stronach parzystych oprócz dialogów twórcy umieścili opisy wyjaśniające znaczenie danej sceny, opis postaci będącej pierwowzorem jednego z bohaterów lub kontekst historyczny. Jak już wspomniałem wyżej, czasami trudno w tym artystycznym (chociaż przemyślanym) chaosie doszukać się jasnych reguł. Na przykład zdarza się, że w miejscu, gdzie czytelnik spodziewa się dialogów, zamiast nich pojawia się jeszcze jedno zdjęcie wraz z opisem, skan dokumentu lub reprodukcja obrazu.
Treści przedstawione na stronach nieparzystych są jeszcze bardziej urozmaicone. W pierwszej części umieszczone zostało tam kalendarium ozdobione zdjęciami lub skanami dokumentów. Kolejny wątek otwiera wiersz Zbigniewa Herberta Guziki i jego interpretacja dokonana przez samego Andrzeja Wajdę. Dalej czytelnik odnajdzie korespondencję reżysera z istotnymi osobami polskiego życia kulturalnego i społecznego, wywiady z innymi twórcami filmu Katyń oraz dużą ilością zdjęć z planu.
Opracował Mateusz Zemla