Tytuł
Katyń w literaturze. Międzynarodowa antologia poezji dramatu i prozy
Opracowanie:
Wydawca:
Miejsce wydania:
Data wydania:
Opis:
Identyfikator ISBN:
Jerzy R. Krzyżanowski
Norbertinum
Lublin
1995
ss. 330
83-85131-75-2
zawiera indeksy autorów, utworów, zestawienie biograficzne
W 1951 roku Theodor Adorno w dziele Prismen. Kulturkritik und Gesellschaft zawarł słowa, które oddają skalę koszmaru II wojny światowej i jej wpływu na życie mieszkańców niemal wszystkich miejsc na globie. Pamiętne zdanie brzmi: „Pisanie wierszy po Oświęcimiu jest barbarzyństwem”. Trudno nie być pod wrażeniem jego rozdzierającej sumienia mocy i oskarżycielskiego wydźwięku. Gdy jednak opisuje się doświadczenia historyczne narodów Europy Środkowej i Wschodniej, należy mu zaprzeczyć. W tej części kontynentu literatura po wielokroć okazywała się sposobem na ocalenie przed ordynarną przemocą, remedium na odrodzenie lub zachowanie niezależności.
Czy za pomocą literatury artystycznej można ratować pamięć i budować wspólnotę doświadczenia? Odpowiedź może przynieść zbiór Katyń w literaturze. Międzynarodowa antologia poezji dramatu i prozy. Wydano ją w 1995 roku jako wynik starań Kongresu Polonii Amerykańskiej zainicjowanych w 1988 roku. Wstęp napisał Włodzimierz Odojewski, autor twórca Zasypie wszystko, zawieje… – jednej z najważniejszych w historii literatury polskiej XX wieku powieści o pamięci, prawdzie i antagonizmach między żyjącymi po sąsiedzku narodami Europy Wschodniej. Trudno zatem o lepszy wybór autora wstępu.
Włodzimierz Odojewski we wstępie zadaje retoryczne pytanie o „wyostrzoną świadomość historyczną i dobrą pamięć” Polaków. Przeczy tej tezie, zwracając uwagę na problemy, takie jak myślenie życzeniowe, wygórowane mniemanie na własny temat czy przesunięcie badania przeszłości do instytucji naukowych. Dalej jest więcej gorzkich spostrzeżeń i kolejne pytanie: „Czy antologia, która (…) ukazuje się w czasie niesprzyjającym tematowi, jakiemu jest poświęcona, tematowi rzekłbym nawet już nie bardzo «modnemu», dla wielu (…) jakby staroświeckiemu (…) może odwrócić tę tendencję?”. I znów negatywna odpowiedź. Autor pokłada nadzieje w literaturze: „obrazy literackie tym się od suchego dokumentu zwykle różnią, że silniej działają na wyobraźnię, że poruszają głębsze, gorętsze złoża wrażliwości, że może bardziej pobudzają do refleksji, że może właśnie trwalej zapadają w pamięć czytającego. Ja w każdym razie w to wierzę”.
Zawarte w antologii teksty – wiersze i fragmenty prozy – podzielono tematycznie i umieszczono w rozdziałach: Wrzesień, W niewoli, Śmierć w lesie, Nad grobami 1943, Ojcze!, Przeciw zmowie milczenia, O sprawiedliwość, Refleksje i pogłosy tragedii, Nad grobami 1989–1991. Wśród autorek i autorów można znaleźć znane postaci. To między innymi Tadeusz Borowski, Ferdynand Goetel, Kazimiera Iłłakowiczówna, Władysław Broniewski, ks. Jan Twardowski, Marian Hemar, Jacek Kaczmarski, Zbigniew Herbert. Są też nazwiska mniej znane, ale niezależnie od pozycji w kanonie literatury polskiej autorów łączy wspólna intencja. Jest nią oświetlenie mroków (niedawnej wówczas) historii, ukazanie perspektyw, niuansów, przejście od bezmiaru masowej zbrodni do perspektywy pojedynczych ofiar i ich rodzin. W tym sensie każdy zamieszczony tu wiersz, opowiadanie czy fragment dramatu jest zaprzeczeniem tezy o „barbarzyństwie pisania wierszy”. To perspektywa autorek i autorów z Europy Wschodniej, nie tylko polskiego pochodzenia. Każdy tekst jest w pewnym sensie niezbędny, bo stanowi dowód przetrwania ludobójstwa oraz inżynierii społecznej, fragment depozytu pamięci.
Martyrologiczny temat pojawia się w antologii z rozmaitych perspektyw: wyrażony wprost, zakodowany w zrozumiałej dla Polaków symbolice, w „wielkich planach” i w detalu, ujęty patetycznie lub wstrząsający przez swój minimalizm.
Antologia Katyń w literaturze na tle podobnych prób wyróżnia się jakością tekstów. Redaktor zbioru Jerzy R. Krzyżanowski przyznaje, że dokonując wyboru, postawił na te utwory, które posiadały szczególne walory artystyczne. Nie ma tu więc literatury podporządkowanej sprawie, pisanej z potrzeby serca, lecz bez umiejętności. Upływ czasu udowodnił słuszność arbitralnej decyzji redaktora. Powstał zbiór o ponadśrodowiskowej randze, który spełnia swe funkcje także wiele lat po wydaniu.
Zbiór Katyń w literaturze może służyć jako punkt odniesienia dla osób zajmujących się zawodowo troską o pamięć – muzealników czy nauczycieli. Pozostałe czytelniczki i czytelnicy odnajdą w tekstach okazję do skonfrontowania własnych emocji i przemyśleń z tymi, których dokonano w zebranych wierszach i prozie.
Opracował Jan Bińczycki