Autorzy
Tytuł
Krzysztof Gawronkiewicz, Jacek Michalski (tekst), Tomasz Nowak, Jerzy Ozga, Witold Tkaczyk (ilustracje)
1940 Katyń: zbrodnia na nieludzkiej ziemi
Posłowie:
Wydawca:
Miejsce wydania:
Data wydania:
Opis:
Identyfikator ISBN:
Tadeusz Kisielewski
Wydawnictwo Zin Zin Press
Poznań
2010
ss. 112
978-82-62449-00-2
Komiks zawierający różne opowieści związane z zagładą polskich jeńców wojennych w Katyniu i innych miejscach kaźni.
W 2010 roku wydany został komiks, mający za zadanie przybliżyć czytelnikom dzieje sprawy katyńskiej. Nie jest to jednak linearna opowieść, lecz zbiór pozornie ze sobą niezwiązanych narracji, opowiadających o różnych aspektach tego niezwykle skomplikowanego zagadnienia. Z mojego subiektywnego punktu widzenia komiks ten jest arcydziełem, nieznanym jednak szerszemu gronu czytelników. Według mojej, opinii istnieją trzy bardzo konkretne przesłanki, dlaczego nie mógł on osiągnąć sukcesu: po pierwsze, komiks jest czarnobiały, po drugie, na każdej ze stron umieszczono zbyt wiele kadrów, i wreszcie po trzecie, w większości kadrów znajduje duża ilość tekstu, a czcionka jest bardzo mała.
Wszystkie wymienione powyżej elementy powodują, że komiks robi się nieczytelny i jest niezwykle trudny w odbiorze. Pobieżne przekartkowanie tego dzieła, w którym początkowo widzi się głównie czarne plamy, może już na tym etapie działać zniechęcająco. Moją osobistą ambicją jest czytanie wszystkich najistotniejszych publikacji na temat Zbrodni Katyńskiej, a komiks ten przeczytałem dopiero na potrzeby niniejszej recenzji. Dopiero kiedy przełamałem swoją niechęć, byłem w stanie dostrzec wartość tego dzieła. Z pewnym zdziwieniem stwierdziłem, że większość z kadrów po powiększeniu stanowi małe dzieło sztuki. Rysunki tworzyło kilku artystów i dlatego zmianę narracji można często zaobserwować poprzez zmianę stylu, w jakim powstawały. Treść jest również niezwykle interesująca, a mimo że opowieści są ze sobą luźno powiązane, widać też spójną koncepcję.
Najistotniejszymi publikacjami, którymi posługiwali się autorzy, były wspomnienia Na nieludzkiej ziemi Józefa Czapskiego oraz legendarna książka W cieniu Katynia Stanisława Swianiewicza. Prace te są niezwykle istotne w literaturze przedmiotu, ponieważ ich autorzy znajdowali się pośród nielicznych ocalałych ze Zbrodni Katyńskiej. Czytając komiks, nie mogłem wyjść z podziwu, jak dobrze został oddany klimat tych książek. Autorzy rysunków mieli do dyspozycji niewiele miejsca, jednak po mistrzowsku dobierali zdania będące odbiciem opisów, myśli i wniosków formułowanych przez Czapskiego i Swianiewicza. Czytelnik często był „wrzucony” w wir wydarzeń, zaś twórcy komiksu nie bali się niedopowiedzeń. Z mojego subiektywnego punktu widzenia zabieg ten oceniam jako słuszny, odważny, zachęcający czytelnika do dalszych poszukiwań. Dopuszczam jednak możliwość, że nie znając dziejów sprawy Katynia, mógłbym się nieco pogubić i zniechęcić w czasie czytania.
Nie zgadzam się jednak ze wszystkimi decyzjami twórców. Działalność Komitetu Katyńskiego Kongresu USA, zwanego od nazwiska przewodniczącego Komitetem Maddena, została przedstawiona na dwóch kadrach – z ośmiu znajdujących się na stronie. Według mojej oceny, wątek ten powinien zostać nieco rozszerzony, ponieważ działalność władz amerykańskich była kluczowa dla rozpowszechnienia się rzetelnych informacji o Zbrodni Katyńskiej. Szanuję jednak decyzje autorów.
Bardzo nie spodobało mi się również zakończenie jednej z opowieści. Mowa jest tam o konflikcie pomiędzy dziadkiem-komunistą a jego wnukiem, który powoli odkrywa prawdę o Zbrodni Katyńskiej. Wątek ten – będący również posumowaniem całego komiksu – kończy się rozmową zbuntowanego młodego człowieka z matką. Konwersacja ta miała mieć miejsce niedługo po śmierci dziadka. Bohater stwierdza, że nie zamierza przejmować się odejściem dziadka i brzydzi się zarówno nim, jak i swoją matką. Z komiksu nie wynika, aby zrobiła ona cokolwiek złego. Zbuntowany syn nie mógł po prostu znieść faktu, że matka żyła w zakłamaniu i braku pogardy dla swojego ojca-komunisty. Biorąc pod uwagę fakt, że komiks kierowany jest do młodzieży, wydaje mi się to niezbyt wychowawcze.
Po zakończeniu części rysunkowej w publikacji umieszczono rozbudowane posłowie autorstwa Tadeusza Kisielewskiego, które zostało omówione w osobnej recenzji.
Po posłowiu umieszczono jeszcze jedną stronę komiksową, której zapewne w zamyśle autorów pierwotnie być nie miało. Została ona poświęcona katastrofie smoleńskiej. Osobiście jestem przeciwny łączeniu Zbrodni Katyńskiej z tragedią, jaka miała miejsce w 2010 roku. W tym przypadku nie będę krytykował decyzji autorów, gdyż komiks ten ukazał się niedługo po katastrofie. Przeczytanie jej może budzić nie tylko smutek ze względu na tematykę, ale i spore zaskoczenie. W tym komiksie Donald Tusk, stojąc obok Władimira Putina, został przedstawiony jako postać pozytywna (Putin na szczęście stanowił jedynie tło i nie miał głosu), a poniżej upamiętniono prezydenta Lecha Kaczyńskiego. W kolejnych latach taka zbitka nie pojawiłaby się ze względu na silne podziały polityczne. Dodatkową konsternację może również budzić decyzja twórców o dzieleniu ofiar katastrofy w Smoleńsku na ważniejsze i mniej ważne. Na ostatnim rysunku wyeksponowano jedynie portret pary prezydenckiej. Wizerunki pozostałych ofiar umieszczono dookoła w formie malutkich zdjęć twarzy, co czyniło je całkowicie niemożliwym do rozróżnienia gołym okiem. Z dzisiejszej perspektywy oceniam to negatywnie, jednakże należy wziąć pod uwagę, że twórcy zapewne mieli niewiele czasu na przygotowanie tej strony.
Dla osób zainteresowanych historią Katynia komiks ten, mimo swoich niedoskonałości, pozostaje godny uwagi i głębszej refleksji.
Opracował Mateusz Zemla