Autor
Tytuł
Piotr Rybiński
Katyń. Wiersze
Wydawca:
Miejsce wydania:
Data wydania:
Opis:
Identyfikator ISBN:
Wydawnictwo Astrum
Wrocław
2018
ss. 106
9788372773661
Zbiór Katyń. Wiersze Piotra Rybińskiego należy do kategorii „poezji na ważne tematy”. Wedle autorskiego zamysłu ma służyć pamięci osobistej oraz publicznemu uczczeniu ofiar wojennych zbrodni popełnionych przez Sowietów na obywatelach polskich.
Problem z oceną tego typu dzieł mieści się między dwoma biegunami. Na jednym są szlachetne autorskie intencje, po drugiej stronie – ocena krytyczna wartości artystycznej. W wypadku opisu tomu Piotra Rybińskiego przygotowywanego do Bibliografii Katyńskiej najwłaściwszą decyzją jest rezygnacja z krytycznoliterackich ocen i potraktowanie go jak zapisu osobistych przemyśleń oraz emocji, choć autor zastrzega we wstępie, że starał się je powściągać, aby „nie urwały się z uwięzi”.
Doktor Piotr Rybiński jest naukowcem, autorem i współautorem 25 prac naukowych i popularyzatorskich oraz praktykującym weterynarzem, pionierem w odtwarzaniu prywatnego lecznictwa zwierząt w Warszawie. Mimo wykształcenia w zakresie nauk przyrodniczych i prowadzenia prywatnej praktyki weterynaryjnej, reprezentuje staromodny inteligencki etos, który nakazuje posiadać pozazawodowe zainteresowania oraz angażować się w życie społeczne. Zaangażowanie objawia się działalnością w Rodzinach Katyńskich oraz wolontaryjną pracą w Straży dla Zwierząt. Zobowiązania kulturalne realizuje poprzez prywatne zainteresowania i publiczne ogłaszanie wierszy. Jest laureatem kilku konkursów literackich. Z Rodzinami Katyńskimi łączy go postać stryja, majora Czesława Rybińskiego, zamordowanego w Charkowie w kwietniu 1940 roku.
Na tom Katyń składa się ponad siedemdziesiąt wierszy, pogrupowanych w cykle: Golgota – Pomordowanym na nieludzkiej ziemi, Mgła – Oni też tu zginęli, Dziedzictwo – Ojczyźnie mojej, Katyń – Pamięć, Katyń – Modlitwy, Katyń – Droga Krzyżowa. Rybiński we wstępie próbuje oddać charakter procesu twórczego, na jaki się zdecydował: „wiersze, które dotykają najgłębszych pokładów duszy, dna ludzkiego cierpienia, które starałem się odwzorować środkami poezji w sposób czysty jak brylant”. Rezultatem tych starań są utwory utrzymane w dość staromodnym, rzadko dziś spotykanym stylu, zarówno pod względem słownictwa i metaforyki, kreowanego nastroju, jak i wersyfikacji. Rybiński w większości utworów operuje rymami gramatycznymi, regularnymi. Nie unika patosu w jego klasycznym, słownikowym znaczeniu. Wzniosłość patriotycznych idei i powagę „wielkich słów” kontrastuje z grozą zbrodni i tragedii spadających na Polskę i jej obywateli.
Warstwa ideowa zamyka się w dewizie Wojska Polskiego: „Bóg – Honor – Ojczyzna”. Należy zaznaczyć, że choć tytuł tomu sugeruje koncentrację na sprawie katyńskiej, to autor nie ogranicza się do tytułowego wątku. Cykl Dziedzictwo dotyczy uczuć patriotycznych. Z kolei Mgła odnosi się do pamięci ofiar katastrofy smoleńskiej – członków polskiej delegacji na uroczystości 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej.
To właśnie ten aspekt twórczości poetyckiej Piotra Rybińskiego wydaje się najbardziej wartościowym tropem dla czytających. Skoro wiersze napisano w imię prawdy i w hołdzie ofiarom sowieckich mordów, ale też tym, którzy i które zginęli pod Smoleńskiem, udając się tam, by zadośćuczynić obowiązkom pamięci i prawdy historycznej a w tomie znalazł się fragment poświęcony patriotyzmowi rozumianemu jako dziedzictwo i zobowiązanie, to wiersze zawarte w Katyniu mają szerszy wymiar. Najkrócej można go opisać jako odbicie imaginarium pewnej formacji w obrębie polskiej inteligencji. Zawiera się w nim patriotyzm, religijność, powaga w obliczu wyzwań i zobowiązań, silnie przywiązanie do „wielkich słów” i stojącego za nimi zbioru wartości, religijność, postrzeganie historii jako ciągłości, w której dawne wydarzenia zawsze promieniują na współczesność. Nadzieja na wolność i pokój kontrastuje z przeświadczeniem o tragizmie wpisanym w losy Polaków:
Dni co dymią zgliszczami, snów czarne opary,
Groby otwarte, na pogorzeliskach tli się łaska Boża,
Ciemności niezmierzone, ćma naszej bezradności
(…)
Ja się na to nie godzę, wezmę szablę w dłonie.
(Runą sklepienia nieba, s. 50)
Tony apokaliptyczne, dobrze widoczne inspiracje poezją tyrtejską i tradycjami polskiego romantyzmu, wątki religijne wyrażane w tytułach rozdziału Katyń – Modlitwy i poszczególnych wierszy – te wszystkie elementy poezji Rybińskiego zdają się archaiczne, nieprzystające do współczesnego dyskursu literackiego i dominujących postaw obywatelskich. Można je uznać za deklarację estetyczną i światopoglądową autora, który zwraca się w stronę historii i konserwatywnego kanonu kultury. Ale to także swoiste memento, wypełnienie obowiązku wobec przeszłości, wyraz przywiązania do tradycji poprzez kultywowanie dziedzictwa.
Opracował Jan Bińczycki